„Liderem trzeba się stawać”
Dr Sergiusz Trzeciak opowiada o tym, czy liderem można się „urodzić” i w jaki sposób można się nim stawać.

Monika Wiśniowska: Co to znaczy „być liderem”?

Sergiusz Trzeciak: Lider to nie tylko ktoś, kto sprawuje formalnie daną funkcję czy zarządza organizacją. To przede wszystkim osoba, która jest przewodnikiem, za którym podążają inni ze względu na jej cechy osobowości, wiedzę, kompetencje, umiejętności czy doświadczenie.

Czy liderem trzeba się „urodzić”, czy też można się tego nauczyć?

Z tym pytaniem spotykam się bardzo często. Oczywiście może być tak, że ktoś ma naturalne predyspozycje w tym kierunku, ale najczęściej zdarza się tak, że liderem trzeba się stawać – jest to proces, będący efektem pracy, zaangażowania, doświadczenia. To są niezbędne czynniki służące rozwojowi osoby jako lidera.

Kiedy więc warto zacząć się tego uczyć?

Możliwie jak najszybciej – jeszcze zanim rozpocznie się studia, czyli w szkole średniej, a być może i wcześniej. Niestety w polskim systemie szkolnictwa wciąż niewielki nacisk kładzie się na pracę w grupie i umiejętności miękkie. Niemniej jednak warto samodzielnie szukać takich możliwości wokół siebie – choćby w samorządach szkolnych, gazetach czy mediach młodzieżowych, organizacjach czy nawet w młodzieżówkach partyjnych. W każdym takim miejscu istnieje możliwość rozwoju, realizacji projektów, współpracy z innymi ludźmi i sprawdzenia swoich umiejętności w praktyce.

Warto samodzielnie szukać takich możliwości wokół siebie – choćby w samorządach szkolnych, gazetach czy mediach młodzieżowych, organizacjach czy nawet w młodzieżówkach partyjnych.

Czyli nie samą nauką żyje człowiek?

Spójrzmy na to w ten sposób – podczas rekrutacji do pracy spotka się kilku kandydatów. Wszyscy będą mieli dobre stopnie i dyplomy ukończenia prestiżowych uczelni. Ale tylko jeden z nich będzie mógł się dodatkowo pochwalić doświadczeniem w organizacjach czy samorządach. Taki człowiek, nawet nie mając wielkiego doświadczenia zawodowego, będzie mógł wpisać w swoje CV zrealizowane projekty, zorganizowane konferencje czy eventy. Pozostali kandydaci nie będą mieli takich doświadczeń i w efekcie ich szanse w procesie rekrutacji będą znacznie niższe. Oczywiście – nauka jest ważna, ale trzeba zdać sobie sprawę z tego, że dobre oceny to za mało. Znam wielu młodych ludzi, którzy jednocześnie studiują i osiągają dobre wyniki, pracują i udzielają się społecznie. Może nie mają tak wiele czasu na imprezy, ale świadomie budują swoje CV i zwiększają swoje szanse na rynku pracy.

Co jeszcze może poprawić start zawodowy?

Oczywiście znajomość języków obcych, aktywność – o której już mówiłem – oraz udokumentowane doświadczenie. Nie należy bać się staży, praktyk czy pracy w różnych firmach. Dopiero kiedy znajdziemy się w danym środowisku, jesteśmy w stanie ocenić, czy jest to właściwe miejsce. Przykładowo – jeśli ktoś przez całe życie chciał być dziennikarzem, po kilkumiesięcznym stażu może zmienić swoje plany zawodowe. Ktoś inny marzył o zawodzie prawnika, ale po praktykach w kancelarii uznał, że nie to chce robić w życiu. Przykłady można mnożyć w nieskończoność. Podsumowując - warto być aktywnym i szukać dla siebie właściwego miejsca, bo rzeczywistość bywa bardzo odmienna od naszych wyobrażeń. A im szybciej dana osoba zweryfikuje swoje plany, tym lepiej dla niej.

Stawanie się liderem to proces, który wymaga lat nauki w szkole, na studiach, ale przede wszystkim samodzielnych poszukiwań.

Wróćmy jeszcze do pierwszego wątku, czyli do bycia liderem – w jaki sposób można się tego nauczyć? Książki? Kursy?

Oczywiście istnieje wiele książek dotyczących rozwoju osobistego, zarządzania zespołem czy przywództwa. Ze swojej strony polecam książkę „Coaching marki osobistej, czyli kariera lidera”, której jestem autorem (śmiech). Warto sięgać po różne publikacje, zarówno tradycyjne, jak i coraz popularniejsze publikacje w Internecie np. podcasty. Stawanie się liderem to proces, który wymaga lat nauki w szkole, na studiach, ale przede wszystkim samodzielnych poszukiwań. Przydatne mogą być studia kierunkowe, cenna jest wiedza książkowa, ale najwięcej praktycznych umiejętności daje samo działanie i realizowanie kolejnych projektów. Dzięki temu nie tylko uczymy się bycia liderem, ale również poznajemy aktywnych, zaangażowanych ludzi – a takie kontakty niezwykle procentują w późniejszej karierze zawodowej.

Polecamy artykuł:

„Kurs na ORLEN” - półroczne płatne staże w strukturach Koncernu


Dr Sergiusz Trzeciak – ekspert ds. wizerunku publicznego, personal branding i marketingu politycznego, autor 9 książek m.in. „Wizerunek publiczny w Internecie”. Konsultant i trener z międzynarodowym doświadczeniem.

1

Zaufali nam

© 2018 Koncept All rights reserved. Made by ORDER GROUP